El descens de l’atur un 14% en el transport i l’emmagatzematge el 2016, referma la reactivació de la Logística a Catalunya

Baixa un 1% el consum de gasoil i un 4% el de gasolina, mentre segueixen augmentant els de combustibles alternatius.

Al 2016 s’ha produït un augment del 10% de la quota ferroviària d’accés al port de Barcelona.

El transport de mercaderies representa al voltant del 21% del trànsit total de vehicles a la ciutat de Barcelona.

CIMALSA i BCL presenten els Indicadors de Competitivitat de l’Observatori de la Logística 2016 en un acte al Palau Robert de Barcelona.

El director general de CIMALSA, Isidre Gavín, (dreta) i el president del Grup de Logística Sostenible, Jordi Hereu, presenten els Indicadors de l’Observatori de la Logística 2016.

El director general de CIMALSA, Isidre Gavín, (dreta) i el president del Grup de Logística Sostenible, Jordi Hereu, presenten els Indicadors de l’Observatori de la Logística 2016.

El 2016 s’ha registrat una disminució en el nombre d’aturats en el sector del transport i emmagatzematge del 14%, passant de 16.010 aturats al 2015, a 13.765 al 2016, una tendència decreixent iniciada l’any 2014, una mostra de la reactivació del sector logístic a Catalunya i en el seu pes en l’economia catalana.

Aquesta és una de les conclusions dels Indicadors de Competitivitat de l’Observatori de la Logística a Catalunya 2016 que CIMALSA, empresa pública del Departament de Territori i Sostenibilitat, ha elaborat per 12a edició i que s’han presentat aquest dimecres al Palau Robert de Barcelona. L’acte, al qual han assistit unes 150 persones del sector, ha estat encapçalat per Isidre Gavín, director general de l’empresa pública catalana, i Jordi Hereu, president del Grup de Logística Sostenible de l’associació BCL Catalunya – Fundació Fòrum Mediambiental.

Gavín i la consultora en Innovació i Transport/Logística de l’Institut Cerdà, Jèssica Civil Paulí, han exposat els resultats més rellevants d’aquesta 12a edició dels indicadors de competitivitat i han aportat una anàlisi del context socioeconòmic de Catalunya a partir de les dades recollides del sector. Així, l’estudi destaca que en relació al nombre d’afiliats en règim d’autònom en el sector del transport i emmagatzematge, aquest suposa a l’any 2016 un 26% respecte el total d’afiliats, situant-se 4 punts per sobre del percentatge d’autònoms en tots els sectors a Catalunya.

Indicadors del transport ferroviari, marítim, terrestre i aeri 

Pel que fa al transport ferroviari, les dades revelen que en el 2016 s’ha produït un rellevant augment de la quota ferroviària d’accés al port de Barcelona respecte a l’any anterior, proper del 10%. D’aquest creixement destaca la consolidació de l’increment de volum de contenidors (TEU) moguts per ferrocarril, que s’ha multiplicat per 4 entre 2016 i 2007; any en què es va registrar el mínim volum de la sèrie (2000-2016). Igualment és important el creixement de la quota ferroviària al Port de Tarragona, que entre 2016 i 2015 representa un 1,5%.

El transport per carretera segueix sent el majoritari a Catalunya, amb un total de 278 milions de tones mogudes l’any 2016 i un augment de l’1% respecte 2015, seguit del transport marítim amb un total de 80,4 milions de tones mogudes, que s’ha vist reduït en un 1% respecte el 2015. Pel que fa al transport marítim, les dades avançades mostren que el Port de Barcelona creix un 20% en volum de mercaderia transportada respecte al mateix període de 2016.

En aquesta línia destaca també l’augment significatiu del 13% del transport aeri en el darrer bienni (2015-2016) i el creixement de l’1% del mode ferroviari pel mateix període. Tot i que a l’any 2015 el transport europeu va ser el més beneficiat per l’augment del volum total de mercaderia transportada amb un increment de l’11% entre 2015 i 2014, enguany el tràfic intern és el més beneficiat, amb un increment del 3,2% entre 2016 i 2015, fet que el manté en la posició de lideratge amb una quota del 45% respecte el total de tones mogudes a Catalunya.

Durant el primer trimestre de 2017, es registra un increment en les tones transportades del 7,4% i la càrrega de fluxos interregionals experimenta un creixement del 2,6% respecte el mateix període del 2016. Durant el 2016 el sistema aeroportuari català registra un augment del volum de tones de mercaderia transportades del 13% respecte 2015, situant el nombre de tones mogudes en 133 milers de tones.

La directora financera de CIMALSA, Fina Jarque, i la consultora de l’Institut Cerdà, Jéssica Civil, presentant els Indicadors de Sostenibilitat 2016

La directora financera de CIMALSA, Fina Jarque, i la consultora de l’Institut Cerdà, Jèssica Civil, presentant els Indicadors de Sostenibilitat 2016

Balança comercial i Indicadors de Sostenibilitat

Pel que fa referència a la balança comercial els Indicadors mostren que el creixement interanual del valor econòmic de les exportacions catalanes ha estat del 4% durant el període 2000-2016, mentre que per les importacions ha estat del 3% interanual en el mateix període. Durant el darrer exercici 2016 es destaca l’evolució dels vehicles de motor i material de transport amb un augment del 6% i el valor de les exportacions de productes alimentaris i begudes, amb un augment respecte l’any 2015 del 7,4%.

En el segon bloc, la consultora de l’Institut Cerdà, Jèssica Civil, i la directora financera de CIMALSA, Fina Jarque, han presentat la 2a edició dels Indicadors de Sostenibilitat 2016, donant una visió transversal de les dades. Així, entre altres, han destacat que tot i que el consum de combustibles d’automoció a Catalunya és liderat pel consum de gasoil amb una quota del 79% respecte el total i seguit de la gasolina amb un pes del 16%, ambdós combustibles presenten una tendència a la baixa a raó d’un 1% i d’un 4% respectivament i pel que fa als combustibles alternatius, presenten una tendència creixent a partir de 2007, destacant l’augment obtingut pel GLP i pel GNV en aquest últim bienni (+16% i +9% respectivament) (2015-2016).

Pel que fa les compres on-line segons les dades registrades, l’any 2016 més d’un 30% de la població catalana ha realitzat alguna compra utilitzant aquesta via, fet que representen un significatiu increment del 14% respecte l’any anterior. Finalment, i abans d’obrir un torn obert de paraula i procedir a la clausura de l’acte, també s’ha exposat que, en relació a la Logística Urbana, el transport de mercaderies representa al voltant del 21% del trànsit total de vehicles a la ciutat de Barcelona, que en valors absoluts es tradueix en uns 435.000 desplaçaments diaris l’any 2015.




Les operacions de comerç electrònic a Catalunya augmenten un 14,36% el 2016

És una de les dades de l’Observatori de la Logística 2016, que presentaran CIMALSA i Barcelona Centre Logístic.

La dotzena edició de la radiografia del sector aportarà per primera vegada dades específiques, transversals i sectorials de la logística sostenible i la distribució urbana.

El president de CIMALSA i director de l'Institut Català del Sòl, Damià Calvet, segon per l’esquerra, presentant els Indicadors de Competitivitat de l’Observatori de la Logística 2015.

El president de CIMALSA i director de l’Institut Català del Sòl, Damià Calvet, segon per l’esquerra, presentant els Indicadors de Competitivitat de l’Observatori de la Logística 2015.

Els Indicadors de Competitivitat de l’Observatori de la Logística 2016 que presenta anualment l’empresa pública CIMALSA apunten a un pes cada vegada més important del comerç electrònic en l’economia del país. Concretament, les operacions d’ecommerce a Catalunya en el període 2015-2016 registren un augment del 14,36%, ja que han passat de les 33.854 efectuades durant el 2015, a les 38.707 de l’any passat.

Aquesta és una de les dades de l’informe, que es presentarà el pròxim dimecres, 12 de juliol de les 9.30 hores a les 11.30 hores al Palau Robert de Barcelona, i que inclourà també una avançada de les primeres dades del 2017. En el mateix acte, i en el marc del Grup de Logística Sostenible de l’associació BCL Catalunya, es presentaran, per segon any, els Indicadors de logística sostenible.

La presentació anirà a càrrec del president de l’empresa pública catalana, Damià Calvet, i del president del Grup de Logística Sostenible, Jordi Hereu, que iniciaran l’acte. Al seu torn, el director general de CIMALSA, Isidre Gavín, i la consultora en Innovació i Transport/Logística de l’Institut Cerdà, Jèssica Civil Paulí, presentaran la 12a edició dels indicadors de competitivitat, explicant les dades més significatives d’enguany i aportant una anàlisi del context socioeconòmic de Catalunya a partir de les dades del sector. En el segon bloc, la consultora de l’Institut Cerdà, i CIMALSA, representada per la directora financera, Fina Jarque, presentaran la 2a edició dels Indicadors de Sostenibilitat 2016, que donen una visió transversal i sectorial de les dades. Finalment, s’obrirà un torn obert de paraula per tots aquells que desitgin intervenir i es procedirà a la clausura de l’acte.

Novetats destacades

Com en els darrers anys, en un esforç de millora contínua, en aquesta edició s’han incorporat nous indicadors com el pes econòmic de la logística catalana i el valor dels intercanvis comercials amb l’Estat; el volum gestionat pel sistema logístic català i la quota model d’accés i sortida als ports catalans (oferta infraestructural); el volum de mercaderies mogut per Tràfic Marítim de Curta Distància (TMCD) i segon envàs (oferta i demanda); i el preu mig del sòl logístic per províncies (immologístic) o intermodalitat  (eficiència).

Però aquesta dotzena edició conté altres novetats. Gràcies a la participació de la societat en l’associació BCL Catalunya i en particular al Grup de Logística Sostenible, aquest any s’ha inclòs un nou bloc d’indicadors centrat en Logística Urbana, molt vinculada al concepte de sostenibilitat pel seu gran impacte, al qual ha contribuït també la incorporació de l’Ajuntament de Barcelona com a font de dades i la posada en marxa de nous models d’anàlisi de tendència, com són les enquestes sectorials.

En total es presentaran més de 40 indicadors del sistema logístic de Catalunya amb més de 60 dades estadístiques addicionals que s’han obtingut a partir d’una trentena de fonts diferents. Aquesta és una eina d’avaluació continua que es posa al servei de les empreses i dels agents amb poder de decisió i pretén ser un punt de trobada entre el teixit empresarial i la planificació de les infraestructures i serveis.

L’observatori té tres objectius concrets, en primer lloc, pretén definir les necessitats logístiques de les empreses i aportar informació clau sobre les esmentades necessitats; crear un marc de referència estable al llarg del temps basat en paràmetres reals i d’objectivitat en l’observació i, en tercer lloc, esdevenir una eina eficient per a la planificació i la gestió del sistema logístic amb l’objectiu de poder donar suport al teixit econòmic i empresarial.




CIMALSA participa en la 19a Annual Emea Supply Chain & Logistics Summit & Expo

L’empresa pública ha compartit estand amb la Generalitat i els ports de Barcelona i Tarragona per promocionar les principals infraestructures logístiques del territori.

També ha participat en la taula rodona “Logística, disponibilitat actual i necessitats reals”, celebrada a València dins del certamen “El futur de les àrees industrials”.

Estand conjunt de CIMALSA ubicat al congrés Annual Emea Supply Chai & logistic Summit Expo

Estand conjunt de CIMALSA ubicat al congrés Annual Emea Supply Chai & logistic Summit Expo

CIMALSA, l’empresa pública del Departament de Territori i Sostenibilitat, ha participat com patrocinador i soci del 19è congrés Annual Emea Supply Chai & logistic Summit Expo, que s’ha celebrat a finals de juny al Palau de Congressos de Catalunya, a Barcelona, i que està considerat com un dels més importants d’Europa. Ho ha fet mitjançant un estand conjunt amb la Generalitat de Catalunya i els port de Barcelona i Tarragona, des d’on s’ha posat de manifest el gran potencial i atractiu de Catalunya a nivell logístic.

Aquest congrés és el quart any consecutiu que se celebra a la capital de Catalunya i ha registrat un gran èxit de participació, comptant amb la presència de professionals d’arreu del món i amb directius de grans multinacionals, com Claudio Marconi d’Ikea, Padraig Healy de Nokia o Ivanka Janssen de PepsiCo, entre molts altres.

Participació a la jornada valenciana sobre el futur de les àrees industrials

D’altra banda, CIMALSA també ha estat present al certamen El futur de les àrees industrials, celebrat també a finals de juny a la Marina d’Empreses de València, i que gira entorn del talent, la tecnologia, la logística i les infraestructures.

Allí, el director general de l’empresa pública, Isidre Gavín, ha estat convidat a participar en la taula rodona Logística, disponibilitat actual i necessitats reals, que també ha comptat amb representants del Polígon Industrial Campollano i del gerent de Logística Ford d’Almussafes.

L’esdeveniment, organitzat per l’Asociació de Parcs i Polígons Industrials d’Almussafes (APPI ) i la Federació de Polígons Empresarials de la Comunitat Valenciana (FEPEVAL), també ha acollit diferents taules i conferències per tractar temes com l’impuls d’innovació per les àrees empresarials, el repte d’atreure talent en un entorn competitiu o la transformació digital com a realitat present, entre molts altres.