El treball analitza noves formes de gestió del repartiment de productes que generin nous models més sostenibles
L’empresa pública pot col·laborar amb els ajuntaments per cercar noves solucions a cada municipi
L’empresa pública CIMALSA ha elaborat un estudi sobre la distribució urbana de mercaderies (DUM) orientat a identificar les mesures que es poden prendre per millorar-ne l’eficiència i anar reduint les disfuncions que està generant. Una de les conclusions de l’estudi és que el planejament urbà ha de tenir molt més en compte els nous serveis o activitats com la DUM, els fluxos de la mobilitat i la seva funcionalitat, ja que condicionen l’espai i la qualitat de vida a les ciutats, especialment la qualitat de l’aire.
Per al secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, l’objectiu del treball ha estat el d’analitzar noves formes de gestió del repartiment de mercaderies que propiciaran nous models de negoci en el sector més sostenibles i respectuosos amb la qualitat de vida en l’entorn urbà.
Gestió d’infraestructures urbanes i de la demanda
L’informe ha identificat diverses tendències internacionals de la distribució de productes a empreses i particulars en àrees urbanes. S’han revisat més de 50 mesures d’actuació per a la millora de l’eficiència i sostenibilitat del sector, des de la promoció i la gestió de noves infraestructures urbanes (oferta) fins a nous serveis de gestió de la demanda de mercaderies (usuari final), i evidentment la utilització de vehicles de baixes o nul·les emissions atmosfèriques i sonores que permetin millorar l’eficiència, la competitivitat i la sostenibilitat de l’activitat.
L’alerta sobre l’impacte de la logística urbana de la darrera milla es va veure reflectit en l’Observatori de la logística de CIMALSA de la darrera edició, que va incorporar nous indicadors d’activitat de l’e-comerç, que marcava uns forts creixements en el temps.
L’impacte del comerç electrònic
L’estudi reflecteix que l’eclosió de les vendes a través del comerç electrònic ha incidit de forma molt significativa en l’augment de la distribució en les àrees metropolitanes, ha incrementat la congestió en alguns punts i ha dificultat la convivència amb altres activitats que coexisteixen a les grans ciutats. A més, la problemàtica de la DUM fa que calgui adaptar-se a la singularitat de cada àrea urbana: la dimensió, l’estructura, la normativa municipal. Tot això comporta que calgui estudiar solucions ad hoc i amb la complicitat dels diferents agents i actors econòmics implicats en cada cas.
Igualment, el treball també apunta que la via pública es pot col·lapsar puntualment per la mobilitat de persones i vehicles, motiu pel qual cal protegir la seguretat viària. La DUM va incrementant-se cada dia més produint no tan sols problemes de mobilitat sinó també d’eficiència en la distribució i en la competitivitat de les empreses. Alhora, que aquest increment contribueix a un increment d’emissions de CO2 i NOx que cal revertir.
En aquest sentit, cal començar a definir estratègies per conscienciar a la ciutadania de l’impacte ambiental que genera el consum no racional de productes a través del comerç electrònic.
La recerca de solucions passa per la integració i coordinació dels diferents agents que integren aquesta part de la cadena logística. En aquest sentit, Font considera que CIMALSA, empresa pública especialitzada en activitat logística, pot tenir un paper rellevant en la definició de nous models de DUM, d’acord amb els ajuntaments o autoritats locals de segon nivell, adaptats a les necessitats i característiques dels diferents entorns urbans de les principals ciutats catalanes.
Deixa un comentari